Wanneer je vaak onderhevig bent aan angstige en stressvolle gevoelens, dan is het belangrijk om hier bij stil te staan en te kijken wat je hier aan kunt doen. Het soms hebben van angstige gevoelens is de normaalste zaak van de wereld, hoewel overmatige gedachtes die uitgaan naar angst je leven flink op stelten kunnen zetten. In dit artikel geven we enkele nuttige tips die kunnen helpen om meer te weten te komen over je angstgevoelens en deze aan te pakken.  

Analyseer je denkpatronen 

Gevoelens van angst kunnen zich heel gemakkelijk nestelen in je gedachten en invloed uitoefenen op verschillende situaties in je leven, wellicht zelfs zonder dat je daarvan op de hoogte bent. Daarom is het belangrijk om je denkpatronen eens onder de loep te nemen en jezelf af te vragen waar de angst precies vandaan komt. Op deze manier kun je de bron herkennen en kijken waar je de controle terug kunt nemen. Pak een pen en papier, en schrijf de dingen op die je angstig maken en waarom je denkt dat dit komt.  

Denk je dat je hulp nodig hebt bij het inzichtelijk maken van de stress en onrust die je voelt, zoek dan eens op Coaching bij inzicht om kennis te maken met coachtrajecten en actief te werken aan je eigen ontwikkeling.  

Doe ademhalingstechnieken  

Gerichte ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om zowel je lichaam als geest te kalmeren. Een goede ademhalingstechniek is om 4 tellen in te ademen en uit te ademen, voor 5 minuten in totaal. Dit kan je hartslag vertragen en helpt je te kalmeren. Ademhalingstechnieken geven je de mogelijkheid om je puur te focussen op je adem. Dit zorgt voor het introduceren van meer rust, en om angst minder kans te geven.  

Maak kennis met aromatherapie 

Aromatherapie heeft diverse gezondheidsvoordelen, waaronder het verminderen van stress en angst. Door middel van het inhaleren van etherische oliën activeer je bepaalde receptoren in je hersenen die kunnen helpen om angst te verlichten.  

Kies voor een gevarieerd dieet  

Je bent wat je eet! Wanneer je voor een ondermaats dieet kiest, dan zul je merken dat je niet de juiste voedingstoffen binnenkrijgt om je lichamelijke en geestelijke gezondheid te optimaliseren. Onderzoek daarom wat een goed dieet precies voorstelt. 

Doe wat je leuk vindt 

Wellicht heb je het gevoel dat stress en angst voorkomen omdat je moeite hebt met het ontplooien van je professionele groei. Vraag jezelf dan af of het misschien niet tijd is om je verder te ontwikkelen in het najagen van je droomcarrière! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *