Effectief communiceren is iets waar mensen vanuit gaan dat ze doen. In werkelijkheid valt dat allemaal tegen. Er is namelijk onderzoek naar gedaan en het blijkt dat maar 2,5% tot 3% daadwerkelijk als effectief wordt gezien. In deze blog wil ik een aantal tips geven die effectieve communicatie makkelijker maken.

Tip 1: Verbale communicatie

Ondanks dat non verbale communicatie even belangrijk is, moet je niet vergeten dat de woorden veel dieper binnenkomen dan de houding die je erbij hebt. Natuurlijk zal je boodschap sterker zijn wanneer je er goed voor staat dan dat je met je arm aan tafel zit en je hoofd omhoog probeert te houden. Tip 1 is dus: wat je zegt is even belangrijk als je houding. Niet zoals veel mensen zeggen dat de non-verbale communicatie meer weegt.

Tip 2: Open je houding

Zoals ik net al zei: non-verbale communicatie telt weldegelijk mee. Wanneer je een open houding aanhoudt zal je merken dat de gesprekspartner vind dat je meer benaderbaar bent en interessanter omdat je jezelf zo blootstelt.

Tip 3: Houd oogcontact terwijl je luistert

Niet wegkijken dus wanneer iemand tegen je aan het praten is. Dit kan desinteresse tonen en maakt het lastiger voor de prater om nog vrolijk door te gaan. Oogcontact houdt het persoonlijk en dan laat je ook merken dat je er echt naar aan het luisteren bent

Tip 4: Cursus gesprekstechnieken

Omdat het er natuurlijk zoveel zijn, is het lastig om ze allemaal op te noemen. Daarbij is het fijn om persoonlijke begeleiding en oefeningen te doen wanneer je met verschillende gesprekstechnieken aan de slag gaat. Daarom raad ik de cursus gesprekstechnieken van Learnit aan. Voor andere cursussen kan je ook bij hen terecht. Ga dan naar deze website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *